2011. július 3., vasárnap

Opération Casablanca - Ruházkodás

Már ejtettem szót a pasik utcai viselkedéséről; emellett nem árt tisztában lenni azzal, hogy a helybeli nők se fogadják kitörő örömmel az európai fuvallatokat, melyek borzolják lepleiket és kedélyüket is. Nem feltétlen szólnak be, ám rosszalló pillantásokból, homlokráncolásokból kiolvasom a nemteccést: „micsoda ledérség kérem, hova vezet mindez, iszen az összes haja kint van, ne csodálkozzon, ha tisztes férfiúink megvadulnak, nyilvánvaló erkölcstelenségének köszönhetően.”
Ha már itt tartunk, lássuk az öltözködést. Hiába 2011, hiába a napsütés, 1általán hiába minden, nőnemben még mindig a csador kívánatos. Na jó, nem pont az én generációmban, de aki kicsivel is idősebb nálam, az tuti leplezi magát. Ennek vannak fokozatai. A legdurvább, amikor a nőből mást nem lácc, csak a szemeit. Ezt úgy éri el, hogy a csadron túl még az arcát is elfedi, s 1 szempáron kívül semmisemmi nem láccik.
Lehet, hogy célxűbb pár definícióval tisztázni a fogalmakat, ezért íme a részletek:
-       A csador a viselője teljes magasságára szabott, félkör alakú, ujjkivágás nélküli anyagdarab, melynek nyitott az eleje. Kézzel, fogakkal fogva vagy a derék köré tekerve zárják össze viselői. A hagyomány szerint a csadort fejkendővel (rusæri), blúzzal (pirhan) és szoknyával (doman) vagy nadrág felé felvett szoknyával (shælvar) hordták. Az arcot egy hosszú, négyszög alakú fehér fátyollal fedték be, mely a szemeket még szabadon hagyta.
-       A burka egy egész testet elfedő muzulmán női külső viselet. A teljes afgán burka betakarja a viselője egész arcát, a szemek környékét kivéve, amelyet egyfajta háló fed.
-       Néhány arab és nyugati országban a hidzsáb szó elsősorban a nők fejét és testét letakaró ruhát jelöli.
-       A nikáb egy arcot eltakaró kendő, amit egyes muzulmán nők viselnek a hidzsáb részeként.
-       Djellaba (جلابة) is a traditional long, loose-fitting outer robe with full sleeves worn in the Maghreb region of North Africa and in Arabic-speaking countries along the Mediterranean.

Nos, tehát találkoztam burkával, nikábbal, csadorral, djellaba-val. Asszem, az egész alakos cucc a burka. Ez az, amiből max csak az arc láccik, de tisztességes lányok asse mutogatják. Senki ne gondolja, hogy akár jó is lehet a nagy melegben ilyesfajta könnyed lepelben mászkálni, mer tökre felöltöznek alá. Szóval felső, gatya, cipó, mi1más és arra a lepedő. Namármost, még ha csak 20 fok van is, kösszépen; nem akarom tudni, milyen szagállományok fejlődnek ki ennyi réteg alatt. S az, hogy 5 éves lánykákra is ráadják a hidzsábot, pedig akkor még aztán télleg nem beszélhetünk szexualitásról, nekem kicsit sokk. Persze, ki tudja, mire nem mozdulnak az itteni pasik...
Leginkább sötét árnyalatokban lehet lepleket látni. Ami azon túl, hogy nem túl szívderítő, még jócskán melegebb is, mintha fehérből, vagy vmi világosabb színből lennének. Nehogymá 1 kicsit is jól érezze magát az asszonyállat... A djellaba-k már színesebbek, 1ik nap zebramintás is szembejött velem az uccán, szóval némileg engedékenyebbek e téren. Ez olyasmi, mint 1 kaftán. Láttam olyat, ami teccett; szépek is tudnak lenni. Az anyaga, a színe, a hímzések rajta – szó mi szó, nagyon mutatósat is lehet belőle találni. Kirakatban láttam, az árat nem tették mellé, de mivel nem kevés méteráruból készül, van 1 olyan sejtésem, hogy jó pár 1000 MAD. Ha a misszió végén még mindig pénzes maca leszek, azér meglepem magam 1gyel.
A burkához illő lábbeli a babouche. Ez bőrből készült, zárt elejű, lapos talpú papucsféleség. Olyan, mintha a sarkát letaposták vón, de ez gyárilag ilyen. Vagyis kézművesileg. Lehet bármilyen színű, alapból persze fekete, de láttam már pasin pipisárga babouche-t. Ezt lehet mezítláb, illetve zoknival hordani. Utóbbi azér bénán mutat.
A korombeli lányok már felszabadultak a burka nyomása alól, és a itteni fogalmak xint igencsak merészen öltözködnek. Ez azt jelenti, hogy a májusi napsütésben farmergatya magas sarkú csizmával!, 2-3 pulcsival és esetleg hidzsábbal lázadnak. Tehát a tetőtől talpig elfedettség ugyanúgy megvan, csak mégis másként. Ezt ellensúlyozandó, kiabáló sminket hordanak. Mivel az egész csajból többnyire nem láccik más, csak az arca, kénytelen az arcával pasizni. Ezt pedig ugye jól ki lehet festeni, így érik el, hogy akár csadorral, akár 1éb mindent fedő ruhával és bohócxű fejjel mászkálnak. Csadorral pláne ijesztő tud lenni. Ott m1 előtted ez a mobil koporsó és rajta 1 maszkolt fej. A mobil koporsót úgy értem, hogy a nő tökre be van zárva saját magába, kb 0 kapcsolata lehet a külvilággal. Mégha akarna se nyit6na mások felé. És ezt képesek itt úgy magyarázni, hogy mindez a nők érdekében történik, s az irántuk való tiszteletből. Érdekes megközelítés... Azér itt inkább pasi lennék.
Meg kell említsem a kiegészítőket. Leggyakoribb a napszemüveg. Feltételezem, azér, mer a csajok nem nézhetnek senkire az uccán, legalábbis hacsak nem akarnak atrocitást. Viszont a napcszemcsi jótékony takarásában bárhova nézhetnek. Asszem, nekem se ártana 1, mer az nem állapot, hogy az a minimális pillantás, ami otthon simán belefér, az itt kihívó kacérkodásnak minősül. Másik magyarázat a sok napszemüvegre, hogy ennyien viselnek monoklit. A kendők szintén kedveltek, akár vállon, akár fejen, akár nyakban. Szóval nehezen szakadnak el a „minél több réteg, annál jobb” megközelítéstől.
Ehhez képest, amiről otthon azt gondoltam, hogy visszafogott és konzervatív viselet, az itt botrányos és tisztességtelen. Ahhoz képest, hogy évszaktól függetlenül inkább szoknyázok, itt most aztán gatyába ráznak... A felsőim se igazán felelnek meg az elvárásoknak, mer se nem feketék, se nem combközépig érők. Viszont simán festhetném vörösre az összes körmömet.
Ami még furán mutat, ha a djellabához tűsarkút vesznek fel. Elég ütős az így elért kontraszt. Persze vhol érthető; próbálnak azzal a kevéssel 6ni, amit még kövezés veszélye nélkül bevállal6nak a csajok.
A pasik kérem, azok itt azt csinálnak, amit akarnak. Csak úgy vannak, lehet akármilyen napszak, a kvzók teraszán mindig lehet pasikat látni kvzni, ami persze csak indok arra, hogy stírölhessék a csajokat. Kiülnek, dumálgatnak, semmittesznek, legeltetik a szemeiket, asszonypajtás meg tegye a dolgát otthon. Ez 1 pasiparadicsom; kíváncsi vagyok, mikor űzetnek ki, ha 1általán... És nem feltétlen kell kvzó se ahhoz, hogy napot lopjanak. Elácsorognak 1 fa alatt, kiülnek 1 kiszuperált székre, még párnát is xválnak maguknak; és eltelik a napjuk. Nem is tudom, ezeket mind ki tartja itt el?
Ami a ruházatukat illeti: kortól, foglalkozástól függő, de elég sok öltönyöst látni az uccákon. Ezek nagyon jószagúak is, csak úgy hömpölyög körülöttük az illatfelhő. Ezentúl kiabál az órájuk; csillisárgán ordít a csuklójukról, hordanak továbbá gyűrűket és karkötőket is. Utóbbiak teccetősek, előbbiek mértéktelenül randák. Ha vhol, hát itt 6ványozottan státuszszimbólum a kocsi. Ha valóban igaz az az elmélet, hogy a pasik a kicsi méreteiket naaaaagy autóval kompenzálják, akkor asszem, itt csupa kisfarkú hapsi szaladgál.
A suhancoknál persze a heresérves gatya a trendi, meg a mindenféle utánzat cucc; ennyi dolcse gabanna-t, guccsit még nem nagyon láttam 1 rakáson.

És hát persze itt is hódít a tangapapucs, mackógatyával és "I'm muslim, do not panic" feliratú pólóval. Ebben az esetben viselőjét teljesen más szagállomány lengi körül; nem kifejezetten parfümfelhő...

Már várom, hogy ismét felvehessem a szokásos nyári öltözékeimet, különös tekintettel a szoknyákra.
Addig pedig kilógok a sorból a toalettemmel. Is.